Aktualności
KPMG: Rynek usług hotelarskich i SPA w Polsce rośnie w siłę – do 2029 roku przekroczy wartość 11 mld zł
14-08-2025Wartość rynku usÅ‚ug hotelarskich i SPA w Polsce wzrosÅ‚a w 2024 roku o 16,7% r/r, osiÄ…gajÄ…c poziom 7,8 mld zÅ‚. Trend ten wpisuje siÄ™ w szersze, globalne ożywienie sektora turystycznego. W warunkach rosnÄ…cych kosztów usÅ‚ug i zmieniajÄ…cych siÄ™ preferencji klientów, sektor premium redefiniuje pojÄ™cie luksusu. Prognozy wskazujÄ…, że do 2029 roku rynek usÅ‚ug hotelarskich i SPA w Polsce przekroczy wartość 11 mld zÅ‚.
Branża hotelarska i SPA w Polsce rośnie
WedÅ‚ug danych GUS do koÅ„ca lipca ubiegÅ‚ego roku liczba hoteli cztero- i piÄ™ciogwiazdkowych w Polsce wzrosÅ‚a o niemal 3% r/r – w kategorii obiektów piÄ™ciogwiazdkowych wzrost o 4,3%, a czterogwiazdkowych o 2,6%. Hotele cztero- i piÄ™ciogwiazdkowe stanowiÅ‚y w 2024 roku 22% caÅ‚ej oferty w Polsce, czyli łącznie 571 obiektów (473 czterogwiazdkowych i 98 piÄ™ciogwiazdkowych). Hotele trzygwiazdkowe wciąż stanowiÅ‚y najwiÄ™kszÄ… grupÄ™ w ogólnej liczbie obiektów, jednak w porównaniu z rokiem ubiegÅ‚ym ich liczba zmniejszyÅ‚a siÄ™ o 6.
Polska pozostaje jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków hotelowych w regionie Europy Åšrodkowo-Wschodniej. Potwierdza to również pozytywna ocena sektora przez inwestorów instytucjonalnych i transakcje obiektami hotelowymi z sektora premium na rynku inwestycyjnym. W 2024 roku zostaÅ‚o przeprowadzonych kilka transakcji sprzedaży hoteli 4 i 5-gwiazdkowych – mówi Monika DÄ™bska-Pastakia, Partner Associate, Liderka ZespoÅ‚u Real Estate w Dziale Deal Advisory, KPMG w Polsce
Rynek usÅ‚ug hotelarskich i SPA w 2024 roku odnotowaÅ‚ ponowny wzrost wartoÅ›ci sprzedaży. WedÅ‚ug szacunków Euromonitor International jego wartość osiÄ…gnęła rekordowe 7,8 mld zÅ‚, co oznacza wzrost o 16,7% r/r. W Polsce bez wÄ…tpienia trwa rozwój tej branży, który wpisuje siÄ™ w globalne trendy wzrostowe. Prognozy wskazujÄ…, że do 2029 roku rynek usÅ‚ug hotelarskich i SPA w Polsce przekroczy wartość 11 mld zÅ‚. Zjawisko to potwierdza wchodzenie na rynek nowych marek hotelowych z segmentu premium.
Najlepszym dowodem na to, że rynek hotelowy w klasie premium ma przed sobÄ… pozytywne perspektywy jest nie tylko rosnÄ…ca baza hoteli cztero- i piÄ™ciogwiazdkowych, ale przede wszystkim coraz lepsze wyniki operacyjne hoteli luksusowych. Kluczowe wskaźniki dotyczÄ…ce sektora hotelowego, tj. RevPAR, ADR i wskaźnik obÅ‚ożenia notujÄ… rosnÄ…ce wartoÅ›ci zarówno w hotelach miejskich, jak i obiektach w nadmorskich czy górskich kurortach. Kluczowe czynniki napÄ™dzajÄ…ce wzrost to systematycznie rosnÄ…cy popyt, szczególnie w turystyce biznesowej i turystyce miÄ™dzynarodowej, oraz wyższe stawki za dobÄ™ hotelowÄ… (ADR) – mówi Monika DÄ™bska-Pastakia, Partner Associate, Liderka ZespoÅ‚u Real Estate w Dziale Deal Advisory, KPMG w Polsce.
Luksusowe hotele w Polsce podnoszą ceny, oferując gościom nowe doświadczenia
Choć liczba turystów w Polsce wróciÅ‚a do poziomu sprzed pandemii, hotele wciąż nadrabiajÄ… straty, co przekÅ‚ada siÄ™ na rosnÄ…ce ceny – także w segmencie premium.
Aby zrekompensować goÅ›ciom wyższe koszty, hotele luksusowe inwestujÄ… w coraz bardziej kreatywne rozwiÄ…zania: od unikalnego designu i spójnej architektury, przez oddziaÅ‚ywanie na różne zmysÅ‚y goÅ›ci: zapachy, smaki i widoki, które majÄ… odzwierciedlać unikalne walory hotelu. Coraz częściej luksus powstaje na bazie tradycji – wiele hoteli mieÅ›ci siÄ™ w odrestaurowanych, zabytkowych budynkach, nadajÄ…c im nowÄ… funkcjÄ™ i charakter. W ten sposób luksusowe hotele nie sÄ… tylko przedÅ‚użeniem tradycji, ale bazujÄ…c na niej, wytwarzajÄ… zupeÅ‚nie nowÄ…, eklektycznÄ… jakość. Coraz wiÄ™ksze znaczenie majÄ… także czynniki ekologiczne, zwÅ‚aszcza w segmencie hoteli o najwyższym standardzie, na co inwestorzy zwracajÄ… uwagÄ™ w obliczu zarówno przepisów legislacyjnych, jak i rosnÄ…cych oczekiwaÅ„ klientów.
Rynek luksusowych hoteli i SPA w Polsce dojrzewa – zarówno pod wzglÄ™dem oferty, jak i oczekiwaÅ„ konsumentów. PoszukujÄ… oni unikalnych przeżyć, co potwierdzajÄ… dane Euromonitora – aż 41% zamożnych klientów deklaruje zwiÄ™kszenie wydatków na podróże i wellness. Dla inwestorów oznacza to konieczność dostarczania projektów z wyraźnÄ… tożsamoÅ›ciÄ…, silnym elementem lokalnym i dÅ‚ugofalowym potencjaÅ‚em. Luksus to dziÅ› nie tylko metraż i materiaÅ‚y premium, ale przede wszystkim jakość doÅ›wiadczenia. Dynamiczny wzrost wartoÅ›ci rynku oraz rosnÄ…ce zainteresowanie turystykÄ… wellness wskazujÄ…, że segment ten może być jednym z kluczowych motorów wzrostu caÅ‚ego sektora hotelarskiego w nadchodzÄ…cych latach – mówi Tomasz WiÅ›niewski, Partner w Dziale Deal Advisory, Szef ZespoÅ‚u Wycen w KPMG w Europie Åšrodkowo-Wschodniej.
KPMG - więcej aktualności i informacji